Met digitalisering naar een omzet van 400k€ per medewerker!
Je was er al vroeg bij: Hoe kwam je al in 2007 tot het inzicht dat de bedrijfsvoering anders moest?
“We zagen de omzet teruglopen en vroegen ons af: “Wat nu, hoe krijgen we inzicht op waar we kunnen verbeteren?” Ik kwam in contact met Syntens en de KvK en we hebben toen met behulp van een RAAK-subsidie een student van de Haagse Hogeschool ons bedrijf laten doorlichten. Deze student Technische bedrijfskunde heeft ons met zijn onderzoek laten inzien dat onze bedrijfsvoering echt anders moest”.
Dat klinkt ingrijpend, hoe ging het personeel daar mee om en hoe kreeg je ze mee?
“Natuurlijk was het eng en waren er collega’s die er wat van vonden. We zijn daar heel zorgvuldig mee omgegaan. We hebben het personeel intensief betrokken bij het veranderproces. Samen met enkele consultants hebben we – onder andere door te spelen met mecano- het personeel het inzicht gegeven dat deze verandering goed is voor het bedrijf. Hierdoor ontstond het inzicht dat RPP met digitalisering een enorme kwaliteitsslag kon slaan. Kwaliteit is überhaupt onze drijfveer. Middels deze digitalisering is onze afzet vergroot en leveren we nu aan totaal nieuwe markten waaronder lucht- en ruimtevaart, medische industrie en petrochemie. Deze nieuwe klanten zijn door mond-tot-mondreclame bij ons terecht gekomen omdat we kwaliteit leveren en op korte termijn kwaliteit kunnen leveren”.
RPP is nu zo’n 15 jaar intensief gedigitaliseerd. Wat heeft deze digitaliseringsslag nu gebracht als je over deze periode terugkijkt?
“In het kort: betere kwaliteit, snellere doorlooptijden, minder afval en betere marges. De omzet per medewerker is gegroeid naar zo’n 400k€ per medewerker per jaar en daar zijn we erg trots op”.
Hoe belangrijk is de organisatiecultuur en hoe geven jullie daar invulling aan?
“Heel belangrijk! Machines kopen kan iedereen, maar het blijven de mensen die het ‘m doen. We doen er veel aan om ons personeel te betrekken bij de organisatie: zo doen onze medewerkers zelf de planning en bewaken ze zelf de doorlooptijden van de productie. Ze bepalen met elkaar wie aan welke order werkt en wanneer er wel of niet gesnipperd kan worden. Hierdoor zijn we allemaal een beetje directeur en is het verantwoordelijkheidsbewustzijn enorm toegenomen. Dat blijkt ook uit het ziekteverzuim dat onder de 0,5% ligt.
Op welke wijze investeren jullie in leren?
“Jaarlijks organiseren we een leerproject rond een vastgesteld thema, waar we met het hele bedrijf meerdere avonden mee aan de slag gaan. Daarnaast is er veel individuele scholing op de machines. Dit zijn dan veelal cursussen van ongeveer een week in Duitsland. Bijna iedere medewerker gaat wel een week per jaar naar Duitsland.”
Wat heeft deze digitaliseringslag RPP in financieel opzicht gebracht?
“Voorop gesteld dat rijkdom en materialisme niet echt mijn ding is, zijn we er trots op dat het bedrijf in 12 jaar tijd, ongeveer 10 keer meer waard is geworden. Terwijl het personeelbestand met zo’n 12 productiemedewerkers bijna gelijk is gebleven. Deze waardevermeerdering zit hem met name in het machinepark en de kennis en kunde van ons personeel dat in staat is deze machines juist te gebruiken.”
Welke volgende stappen zie je?
“We zijn nu samen met, opnieuw, de Haagse Hogeschool en onze ERP leverancier aan het kijken naar de inzet van AGV’s (Automatic Guided Vehicles) op de werkvloer. We schatten in dat we hiermee circa 4 tot 5 uur per dag aan efficiëntie kunnen winnen. Dit komt allemaal ten goede aan de levertijd naar de klant. Ons ERP-systeem is hierbij heel erg belangrijk en het vraagt om een ijzeren discipline om dit goed in te richten. Zo maken we voor nieuwe of complexe producten altijd zelf filmpjes van de eerste productie, wat we in shopfloor (het programma op de werkvloer) toevoegen, zodat iedere medewerker kan zien hoe een bepaalde handeling moet gebeuren. De nieuwste ontwikkelingen vragen ook dat onze klanten correcte tekeningen aanleveren die voorzien zijn van de juiste step-files. Onze fabriek is hier al helemaal klaar voor, maar we zien dat onze klanten nog onvoldoende in staat zijn om de juiste tekeningen te leveren. Dat is jammer want anders zouden we nog sneller kunnen leveren.”
Hoe vinden jullie nieuw personeel?
“Ja, dat is echt een ramp aan het worden. De instroom in het beroepsonderwijs is veel te laag en het onderwijs leert de studenten nog te veel het “oude” vak. Dat ligt niet zozeer aan het onderwijs, maar mijns inziens houden we met elkaar een verouderd systeem in stand. Ik ben wel 125 duizend euro verder voordat een nieuwe medewerker echt productief is. Dan gaat er toch iets verkeerd in het toeleverend onderwijs? Maar goed, personeel vinden we vooral via uitzendbureaus, hoewel die vaak niet begrijpen welk profiel we zoeken. Als ze binnen zijn is het aan ons om ze hier te behouden.”